Monday 11 November 2013

SOLO TRIP KOREA - DAY 1 HANUEL PARK

Hokay..sambung ke destinasi kedua untuk hari ini. Dengan menaiki subway aku menuju ke station World Cup. Masa aku naik train aku dah perasan yang manusia macam ramai semacam. aku pon terpikir kenapa la manusia ramai sangat nih. 

Hanuel Park
Like its name Haneul, which means sky in Korean, the park is situated at World Cup Park's highest point. Every fall, silver grasses in the park's vast grassland create breathtaking views. The Haneul stairs consist of 291 stairs and have become a popular tourist attraction. Situated at the highest point in World Cup Park, there are observation points on the sloping sides of the park. There are also many resting areas.



Sebenarnya dorang semua nih termasuk lah aku nak pergi ke Hanuel Park yang terletak kat puncak bukit.Kebetulan pulak hari ni adalah hari terakhir festival yang dinamakan Eulilia Festival. Festival ni biasanya diadakan seminggu sebelum berakhirnya bulan October.


Perjalanan ker Hanuel park.



Sepatunya boleh naik terus ke puncak tuh dengan daki tangga zig zag ni.Tapi disebabkan manusia terlalu ramai,maka tangga ini hanya dibuka untuk perjalanan turun sahaja. Jadi tak boleh naik ker? Boleh tapi ke ikut yang lain.Terus terang cakap,aku pada mulanya dah give up bila jalannya sangatttt jauh dan sangat mendaki,dengan beribu -ribu manusianya tapi bila tengok orang tua bertongkat,gegurl yang bertumit-tumit dengan selambanya daki bukit tu,aku pon terpikir dah alang2 sampi kan baik aku teruskan jugak.




Sambil-sambil mendaki tuh aku sempat la masuk dalam semak samun tepi bukit tu untuk snap gambar.



Hampir 1 jam jugak aku berjalan dan akhirnya aku pon sampi.Tadaaaa








Kat lereng bukit tuh ada tempat yang boleh lepak dan ambil gambar sambil enjoy view Hangang River.Serius aku suka giler lepak sini. Ngan cuaca yang sejuk,angin sepoi-sepoi.Kalau dapat air panas lagi urmpp la.


Rakyat Korea. Ramai giler manusia.Nak jalan pun susah.


Gambar Seoul World Cup Stadium semasa perjalanan turun dengan tangga zig zag.




Habis melawat sini aku decide untuk balik ke guesthouase semula sebab aku belom check in pon lagi.Sebelum sampai hostel aku singgah family mart depan hostel dulu untuk beli nasi segera.Time ni baru la aku teringat yang aku belom makan pon!!!Punyerla excited berjalan!!!

No comments:

Post a Comment